MEH SINI MAIN KLIK2..

WAJIB DI INGAT....

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Monday 10 January 2011

ACAR MELAKA la plak ~ MOOD rajin tengah datang ni...

pergh......!! arini mood rajin memasak datang kembali ye..
Kalau semalam gua masak Ciput Cedut Masak Cili Api
Arini gua masak A.C.A.R    M.E.L.A.K.A ye
(xtaw la korg sebut benda alah ni ape ek?)
tp femly gua sebut acar Melaka la...

Lauk ni feberet kitorg sekeluarga
Maklum la kan ayah gua n  femly suami ni pon org Melaka
tp belah femly gua xberapa sgt la tang lauk ni
(mak gua org Johor)
bile kawen dgn laki gua ni, femly hubby ni suka masak lauk ni
Laki gua pon klu lauk ni ari2 pon dia layan
tu yg gua terpaksa rela belajar cara masak juadah org melake ni
hehhehhe..

klu korg nk try buat pon boleh gak
senang je wei
Modal pon xla banyak sgt
Makanan ni sesuai sgt utk yg vegetarian okey.....


Bahan2 nye...

Bawang besar (potong 4 tp jgn putus k) - lagi byk lagi sedap
Kacang panjang (potong mcm biasa)
timun (buang empulurnye pastu potong mcm kat atas tu)
lada hijau (belah 2 tp jgn putus) -
goreng dgn minyak utk nmpak kilat bile kita masukkan dlm kuah @ die xrasa 'maung' sgt
2 biji bawang + sikit halia + bawang putih + serai + sikit halba + lengkuas
(nk kisar pon boleh...klu xnk hiris2 pon xpe)

~ gua selalu hiris je sbb takut xjadi la konon...hehhehhe


bawang besar + lada hijau + timun + kacang panjang = lg banyak lagi sedap okey..


3 sudu plastik yg warna oren Serbuk ketumbar
2 sudu plastik yg warna oren Serbuk Jintan Manis
(ni bergantung berapa bnyk lauk yg dimasak ye)
Kerisik
Udang kering (ikut suka nnk letak brp banyak)
 

tumis dulu bahan hirisan tadi sampai kuning


pastu masukkan pes serbuk ketumbar + jintan manis
goreng sampai garing
masukkan air + bahan sayur2an + serbuk kunyit skit (utk bagi lauk tu kuning skit)
masukkan garam n serbuk perasa + kerisik
tggu sampai didih n agak pekat skit

Ingat...
masukkan dulu bawang + kacang panjang dulu
biar empuk
pastu baru masukkan timun + lada hijau yg digoreng
~ supaya bawang + kacang empuk dulu, klu masuk sama2 takut timun tu lembik sgt la plak




taraa....ni la hasil nye
sedap woo...

p/s: resipi ni merupakan resipi keluarga belah suami gua ye
klu uols punye mgkin lain skit kot
maklumla masing2 punye citarasa n gaya memasak ye tak...??

selamat mencuba ye...

No comments:

Post a Comment

Komen je la ape yang patut..hehhehe